Wspieramy zatrudnianie osób 50+
Wielu pracodawców obawia się, że osoby 50+ mogą mieć trudności z adaptacją do dynamicznie zmieniających się warunków pracy. Jednak to podejście jest niezgodne z rzeczywistością. Starsi pracownicy często wnoszą do organizacji unikalne doświadczenie, głęboką wiedzę branżową oraz lojalność.
W październiku przypadają dwa święta dedykowane starszym osobom. To doskonała okazja, aby zwrócić uwagę na potencjał oraz rolę, jaką mogą odegrać „silversi” w rozwoju organizacji. Warto również podkreślić potrzebę przełamywania stereotypów związanych z wiekiem.
Jak obecnie wygląda zatrudnienie osób 50+?
W ramach międzynarodowej inicjatywy Karta Różnorodności, koordynowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu powstała publikacja „Osoby 50+ na rynku pracy”. Raport zawiera analizę zatrudnienia osób po 50 r. ż w Polsce, a także rekomendacje pomagające w lepszym zrozumieniu ich potrzeb.
Kwestia aktywizacji zawodowej grup narażonych na wykluczenie społeczne stanowi postawę naszego kręgosłupa, dlatego chętnie uczestniczyliśmy w jego tworzeniu. Wzięliśmy udział w spotkaniach grupy roboczej oraz podzieliliśmy się dobrymi praktykami, jakie Job Impulse wprowadza w swojej kulturze organizacyjnej oraz procesach rekrutacyjnych.
Analiza FOB skupia się na wyzwaniach, jakie napotykają starsi pracownicy w Polsce oraz możliwościach ich wsparcia poprzez pracodawców. Podkreśla problem dyskryminacji ze względu na wiek, zwłaszcza w kontekście szybkiego rozwoju technologii i trudności w dostosowaniu się do nowych wymagań zawodowych. Zwraca uwagę także na niewystarczającą reprezentację osób 50+ w reklamach i przestrzeni publicznej, pomimo ich liczebności w populacji.
Raport omawia znaczenie zarządzania wiekiem w organizacjach. Proces ten obejmuje wspieranie starszych pracowników w rozwijaniu ich umiejętności oraz zachęcanie ich do uczestnictwa w szkoleniach. Istotnym elementem jest także analiza kryzysu wieku okołoemerytalnego oraz roli aktywności społecznej w życiu po zakończeniu kariery zawodowej. Zadbano także o rekomendacje dotyczące wsparcia systemowego oraz zmian w postrzeganiu seniorów, aby lepiej wykorzystać ich potencjał na rynku pracy i w społeczeństwie.
Rekrutacja osób 50+ bez barier
W Job Impulse przywiązujemy szczególną wagę do „pracy u podstaw”, koncentrując się na promowaniu różnorodności, wspieraniu aktywności zawodowej osób 50+. Nasz autorski program onboardingowy stanowi integralną część tych wysiłków, rozwijając kompetencje rekruterów i rekruterek w zakresie Diversity & Inclusion.
Przykładem są interaktywne narzędzia, takie jak quizy łamiące stereotypy i symulacje umożliwiające uczestnikom doświadczenie wyzwań związanych m.in. z niepełnosprawnością wiekową. Nasze podejście do rekrutacji obejmuje również szeroką dystrybucję ofert pracy, zarówno cyfrowo, jak i w tradycyjnych mediach – w gazetach, na plakatach czy monitorach w środkach komunikacji publicznej.
Coroczne pikniki organizowane przez nasze oddziały stwarzają dodatkową przestrzeń do bezpośrednich spotkań z osobami 50+, wspierając ich aktywizację zawodową. Proces oceny kandydatów w Job Impulse opiera się wyłącznie na umiejętnościach, doświadczeniu i potencjale, eliminując kwestie wieku czy cech osobistych. Decyzje rekrutacyjne bazują na obiektywnych formularzach kompetencyjnych, a stałe badania oraz monitorowanie wskaźników zatrudnienia pozwalają doskonalić nasze praktyki.
Gorąco zachęcamy pracodawców do tworzenia zespołów wielopokoleniowych, które wzbogacają kulturę organizacyjną oraz zwiększają efektywność. Naszą misją jest bowiem otwieranie rynku pracy na multigeneracyjne, ale także wielokulturowe zespoły, które napędzają innowacje i wspierają społeczną integrację.