;

Black Friday – gorący czas na rynku pracy

Black Friday (Czarny Piątek), czyli wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych „święto zakupów”, zagościło już w naszym kraju na dobre. To dzień, w którym każdy może „upolować” atrakcyjne okazje cenowe i nabyć wymarzony sprzęt elektroniczny, akcesoria domowe, markowe ubrania czy ekskluzywne perfumy. Black Friday to czas, w którym sprzedawcy notują ogromne zyski, ale też potrzebują dodatkowych pracowników do obsługi wzmożonych zamówień, co sprawia, że na rynku pracy pojawia się w tym okresie więcej ofert pracy sezonowej. Kiedy wypada Black Friday? Skąd pochodzi i jakie procesy za sobą pociąga?

Czym jest Black Friday?

Historia Czarnego Piątku sięga XIX wieku, w którym Amerykanie zapoczątkowali tradycję organizowania niezwykle korzystnych dla klientów promocji w pierwszy piątek przypadający po Dniu Dziękczynienia. Black Friday inauguruje sezon zakupowy przed Bożym Narodzeniem.

Nazwa „święta zakupów” łączy się ze zdarzeniem, które miało miejsce w Filadelfii w 1961 roku. Wtedy właśnie lokalna policja po raz pierwszy użyła terminu Czarny Piątek, aby opisać dzień, w którym tłumy ludzi ruszyły do marketów z zamiarem zrobienia przedświątecznych zakupów, korkując przy tym ulice i utrudniając ruch.

Początkowo określenie miało negatywny wydźwięk, ale z czasem Black Friday zaczął kojarzyć się z dużymi obniżkami cen w sklepach, tak bardzo wyczekiwanymi przez klientów, oraz wzrostem zamówień, który z kolei cieszy handlowców.

Amerykańska tradycja organizowania Czarnego Piątku stopniowo zyskiwała popularność na całym świecie. Od kilku lat możemy cieszyć się listopadowymi promocjami również w naszym kraju.

Kiedy wypada Black Friday w Polsce?

Podobnie jak w innych krajach, Black Friday przypada u nas na ostatni piątek listopada – w tym roku będzie to zatem 25 listopada. Choć w ostatnich latach pojawił się trend przedłużania „zakupowego święta” o kolejne dwa dni (Black Weekend) lub nawet o cały tydzień (Black Week), warto pamiętać, że najlepsze oferty szykowane są na Czarny Piątek.

Wraz z upływem lat stał się on jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu marketingowym. To także gorący czas na rynku pracy: zwiększona sprzedaż generuje wzmożone zapotrzebowanie na pracowników, zwłaszcza w branży e-commerce, logistycznej i handlowej.

Można powiedzieć, że Black Friday to gratka nie tylko dla „łowców” promocji, ale także dla osób szukających pracy dorywczej, która umożliwia zarobienie dodatkowych pieniędzy na świąteczne wydatki.

Wzrost sprzedaży a praca sezonowa

Czarny Piątek to trend zyskujący coraz większą popularność w Polce: klienci z roku na rok wyczekują atrakcyjnych obniżek cen, co jest doskonałą okazją dla przedsiębiorców, aby zwiększać zyski i promować towary.

Sezonowość zakupowego szaleństwa pozwala przygotować się z wyprzedzeniem do dnia, w którym tłumy klientów ruszą do sklepów w poszukiwaniu przecenionych produktów. Taka sytuacja wymaga od firm podjęcia dodatkowych działań, aby obsługa konsumentów i dostawa towarów mogły przebiegać bez zakłóceń. Dotyczy to nie tylko punktów stacjonarnych, ale również sklepów internetowych, ponieważ pandemia spowodowała wzrost zainteresowania zakupami on-line.

Pośród rozwiązań wdrażanych przez przedsiębiorców, mających na celu zapewnienie płynności pracy podczas Czarnego Piątku, znajduje się zatrudnianie dodatkowych pracowników, których wsparcie jest niezbędne m.in. w sklepach, biurach, sortowniach i magazynach.

Aby szybko powiększyć załogę, pracodawcy mogą skorzystać z pomocy agencji pracy tymczasowej jak Job Impulse, które dysponują rozbudowaną bazą kandydatów, działają z dnia na dzień i przejmują obowiązki działów HR, kadr i księgowości, dzięki czemu w firmie zachowana jest ciągłość procesów bez obciążania wewnętrznych struktur. Agencje efektywnie łączą pracodawców z odpowiednimi pracownikami i taka współpraca jest korzystna dla obu tych stron: przedsiębiorcy mają zapewniony optymalny stan zatrudnienia w danym okresie, a pracownicy mogą podjąć dodatkową pracę i uzupełnić przedświąteczny budżet, zwłaszcza teraz, gdy rośnie inflacja. Zatrudnienie dodatkowego personelu za pośrednictwem firmy rekrutacyjnej nie powoduje zwiększenia liczby stałych etatów w firmie – po zakończeniu sezonu kończy się także umowa z pracownikiem. Agencje zatrudnienia posiadają szeroki wachlarz ofert pracy tymczasowej – wzmożone zapotrzebowanie na pracowników w okresie Black Friday wiąże się głównie z kompletowaniem, pakowaniem i przygotowywaniem towarów do wysyłki, sortowaniem i dostarczaniem przesyłek, czy obsługą zwrotów i reklamacji. Wsparcie niezbędne jest również w obszarze prac biurowych, utrzymywania czystości i dekorowania hali sprzedażowych, obsługi klientów, wykładania produktów na półki sklepowe czy hostessowaniem. Takie oferty dostępne są na stronie agencji pracy Job Impulse oraz portalu pracy dorywczej strefajob.pl.

Choć Black Friday nazywany jest „świętem handlu”, to jednak jest to również czas intensywnej pracy dla przedsiębiorców, pracowników etatowych i sezonowych. Aby klienci mogli cieszyć się promocjami, a ich obsługa przebiegała bezproblemowo, warto wcześniej przygotować się do Czarnego Piątku i wdrożyć rozwiązania usprawniające procesy sprzedażowe i logistyczne.

Polecane artykuły